BIST 100
Kira sertifikaları, genellikle belirli bir gayrimenkul projesinden elde edilen kira gelirlerine dayanır. Yatırımcı, bu sertifikaları satın alarak, projeden elde edilen kira gelirinin bir kısmını alma hakkına sahip olur. Bu yatırım aracı, özellikle gayrimenkul yatırımlarına ilgi duyan ancak doğrudan gayrimenkul alımıyla uğraşmak istemeyen yatırımcılar için idealdir.
Kira sertifikalarından elde edilen kâr payı, Türkiye'de Gelir Vergisi Kanunu çerçevesinde değerlendirilir. Kira sertifikaları ile ilgili gelirlerin vergilendirilmesinde bazı istisnalar ve indirimler mevcuttur. Örneğin, bireysel yatırımcılar için elde edilen kâr payı gelirleri üzerinden %0 oranında stopaj uygulanabilir. Bu durum, yatırımcının elde ettiği gelirin net olarak daha yüksek olmasını sağlar.
Türkiye Sermaye Piyasası Kurulu'nun (SPK) düzenlemeleri, kira sertifikası işlemlerinin şeffaflığı ve güvenilirliği konusunda katı kurallar içermektedir. Bu düzenlemeler, yatırımcıların haklarının korunmasını ve kira sertifikası piyasasının sağlıklı bir şekilde işlemesini amaçlar.
23.12.2020 - 30.04.2024 tarihleri arasında iktisap edilen ve fon kullanıcısının bankalar olduğu varlık kiralama şirketleri tarafından ihraç edilen kira sertifikaları faiz gelirlerinden;
1 yıla kadar olanlardan elde edilen faizler %7,
1 yıl (1 yıl dahil) ile 3 yıl arası olanlardan elde edilen faizler %3,
3 yıl (3 yıl dahil) ve daha uzun olanlardan elde edilen faizler %0 oranında stopaja tabidir. Söz konusu stopaj, kâr payı ödemesini yapan ihraççı kurum tarafından yapılır.
1 yıla kadar olanlardan elde edilen faizler %7,
1 yıl (1 yıl dahil) ile 3 yıl arası olanlardan elde edilen faizler %3,
3 yıl (3 yıl dahil) ve daha uzun olanlardan elde edilen faizler %0 oranında stopaja tabidir. Söz konusu stopaj, kâr payı ödemesini yapan ihraççı kurum tarafından yapılır.
1 yıla kadar olanlardan elde edilen faizler %7,
1 yıl (1 yıl dahil) ile 3 yıl arası olanlardan elde edilen faizler %3,
3 yıl (3 yıl dahil) ve daha uzun olanlardan elde edilen faizler %0 oranında stopaja tabidir. Söz konusu stopaj, kâr payı ödemesini yapan ihraçcı kurum tarafından yapılır.
1 yıla kadar olanlardan elde edilen faizler %7,
1 yıl (1 yıl dahil) ile 3 yıl arası olanlardan elde edilen faizler %3,
3 yıl (3 yıl dahil) ve daha uzun olanlardan elde edilen faizler %0 oranında stopaja tabidir. Söz konusu stopaj, kâr payı ödemesini yapan ihraççı kurum tarafından yapılır.
Kira sertifikalarının alım satımından elde edilen gelirler, "sermaye kazançları" kategorisine girer ve Gelir Vergisi Kanunu'na tabidir. Bu vergilendirmede de bazı istisnalar bulunmaktadır. Örneğin, belli bir tutarın altındaki sermaye kazançları vergiden muaf tutulabilir.
Yatırımcılar için önemli bir diğer nokta ise, kira sertifikaları yoluyla elde edilen gelirlerin vergilendirilmesinde uygulanan muafiyet ve indirimlerin zamanla değişebilmesidir. Bu nedenle, yatırım kararları alınırken güncel mevzuat ve vergi düzenlemelerinin dikkatlice incelenmesi önemlidir.
Kira Sertifikaları alım-satım kazançlarının vergilendirilmesi ile ilgili gerçek ve tüzel kişilerin yükümlülüklerini aşağıdaki tabloda bulabilirsiniz:
23.12.2020 - 30.04.2024 tarihleri arasında iktisap edilen ve fon kullanıcısının bankalar olduğu varlık kiralama şirketleri tarafından ihraç edilen kira sertifikaları alım-satım kazançlarından;
23.12.2020 - 30.04.2024 tarihleri arasında iktisap edilen ve fon kullanıcısının bankalar olduğu varlık kiralama şirketleri tarafından ihraç edilen kira sertifikaları alım-satım kazançlarından;
Kira sertifikaları, yatırımcılara gayrimenkul projelerinden elde edilen kira gelirlerine ortak olma fırsatı sunan değerli bir yatırım aracıdır. Yatırımcıların, kira sertifikaları yatırımlarını planlarken ve yönetirken vergi yükümlülüklerini ve mevcut muafiyetleri dikkate almalarını öneririz.
Dipnotlar:
(1) Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmuş olan anonim, limited ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketler ile benzer nitelikteki yabancı kurumlar sermaye şirketidir. Yatırım fon ve ortaklıkları ile münhasıran menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası aracı getirileri ile değer artışı kazançları elde etmek ve bunlara bağlı hakları kullanmak amacıyla faaliyette bulunan dar mükelleflerden Sermaye Piyasası Kanununa göre kurulan yatırım fonları ve yatırım ortaklıkları ile benzer nitelikte olduğu Maliye Bakanlığınca belirlenen kurumlar da söz konusu uygulamanın kapsamında değerlendirilmiştir.
(2) Dar mükellef kurumlar ile ilgili belirlemeler Türkiye'de işyeri ve daimi temsilcisi bulunmayan dar mükellef kurumlar açısından geçerlidir.
(3) Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmaları hükümleri saklıdır.
İnternet sitemizde yapılan bu paylaşımlar, yalnızca bilgilendirme amaçlı olup herhangi bir şekilde yatırımcılara telkinde bulunma, yatırımcıları yönlendirme yahut yatırımcılara kar/zarar vaadi verme şeklinde yorumlanamaz.